رئیس سابق پلی استیشن میگوید «هیچ کس نمیداند کدام بازی موفق خواهد شد»

شوهی یوشیدا، رئیس سابق استودیوهای جهانی سونی اینتراکتیو انترتینمنت (SIE)، بر این باور است که شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی برای حفظ خلاقیت و نوآوری در صنعت، باید سیاست‌های خود را تغییر داده و بیشتر روی «پروژه‌های کوچک‌تر و تجربی» سرمایه‌گذاری کنند.

رئیس سابق پلی استیشن میگوید «هیچ کس نمیداند کدام بازی موفق خواهد شد»

به عقیده یوشیدا، هیچ‌کس واقعاً نمی‌تواند پیش‌بینی کند که کدام بازی‌ها با استقبال عمومی مواجه خواهند شد، و این عدم قطعیت، لزوم ریسک‌پذیری در حوزه‌های خلاقانه را افزایش می‌دهد.

بازاریابی بر اساس داده‌های گذشته، پیش‌بینی ایده‌های جدید را دشوار می‌کند

یوشیدا در حاشیه کنفرانس G-Star کره، در مورد چگونگی حفظ خلاقیت در استودیوهای بزرگ اظهار داشت که بهتر است شرکت‌های بزرگ از قدرت مالی خود برای حمایت از توسعه‌دهندگان کوچک‌تر از طریق انتشار استفاده کنند.

وی با اشاره به موفقیت بازی‌هایی مانند «Dave the Diver»، که توسط استودیوی Mintrocket زیر نظر Nexon توسعه یافت، بر اهمیت آزادی خلاقانه دست‌نخورده تأکید کرد.

یوشیدا خاطرنشان کرد:

«هیچ‌کس واقعاً نمی‌داند چه نوع بازی‌ای موفق خواهد شد. حتی تیم‌های بازاریابی هم نمی‌توانند آن را پیش‌بینی کنند، زیرا آن‌ها به داده‌های گذشته تکیه می‌کنند و ایده‌های جدید، ذاتاً، بی‌سابقه هستند

این دیدگاه در چند سال اخیر با ظهور بازی‌هایی چون «Balatro»، «Palworld»، «Lethal Company» و «Vampire Survivors» که بدون حمایت اولیه سهامداران بزرگ به موفقیت‌های عظیمی دست یافته‌اند، تأیید می‌شود. این عناوین ثابت کردند که لزوماً پروژه‌های بزرگ با بودجه‌های کلان، موفق‌ترین آثار نخواهند بود.

مدل ایده‌آل: پرورش خلاقیت به جای محدود کردن

رئیس سابق پلی‌استیشن در ادامه توضیح داد که چرا این مدل سرمایه‌گذاری ضروری است:

«به همین دلیل است که معتقدم شرکت‌های بزرگ باید در پروژه‌های کوچک‌تر و تجربی سرمایه‌گذاری کنند و در عین حال از طریق انتشار از آن‌ها حمایت کنند.»

یوشیدا معتقد است که کار کردن تحت حمایت یک نهاد بزرگ می‌تواند برای سازندگان مستقل مفید باشد، اما نکته کلیدی اینجاست که خلاقیت در محیط‌هایی رشد می‌کند که بر اعتماد و همکاری بنا شده‌اند.

«اگر شرکت‌های بزرگی مانند Nexon بتوانند این آزادی را به جای محدود کردن، پرورش دهند، این مدل ایده‌آل است.»

گرچه این دیدگاه می‌تواند کمی آرمان‌گرایانه به نظر برسد، اما نشان‌دهنده یک موضع قاطع در حمایت از نوآوری است؛ موضعی که امیدواریم استودیوهای بزرگ بیشتری آن را بپذیرند تا شاهد ظهور هرچه بیشتر عناوینی مانند «Valheim» یا شگفتی‌های جدیدی در آینده صنعت بازی باشیم.

دیدگاه دیگران

دیدگاهی در اینجا ارسال نشده است، اولین دیدگاه را شما ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *